Jaké je učit maturanty

Když jsem loni mluvila s ředitelem našeho gymplu o úvazku na letošní rok, sdělila jsem mu, že mojí prioritou je pokračovat s mými stávajícími třídami. Mezi nimi byly tehdy i dvě septimy, v tu chvíli jsem si tak při plném vědomí řekla o dvě třídy maturantů. Tušila jsem, že to nebude snadná práce – maturanti se pohybují ve zvláštním meziprostoru jednoho velkého přechodového rituálu a jsou v zásadě od začátku školního roku jednou nohou pryč. Realitu téhle situace jsem ale i tak hrubě podcenila.

Jelikož máme v legislativě zakotvenou možnost nahradit státní maturitu z angličtiny jazykovým certifikátem, asi nikdy v životě jsem u žádných svých studentů neviděla tolik soustředěného úsilí jako na podzim, kdy se certifikátové zkoušky víceméně hromadně skládaly. Obě moje třídy makaly jako o život a na začátku listopadu většina z nich v zásadě odmaturovala. Když přišly výsledky, byla jsem na ně opravdu hrdá. Až na naprosté výjimky všichni zkoušku udělali, přičemž většina na úrovni C1 (tj. o úroveň výš, než se po nich žádá) a někteří dokonce na C2. Zvládli to a byli skvělí.

Poté mým maturantům začala fáze jménem maturitní ples. Tehdy jsem během jedné ze svých hodin, na jejíž přípravě jsem strávila ne zrovna málo času, poprvé prohlásila ono umrtvující „když zjevně děláte něco jiného, tak to aspoň dělejte potichu, abyste nerušili ty, kdo se chtějí zapojit“. Po hodině mi jeden z mých studentů došel říct, že mu je mně líto. Po několika dalších takových hodinách mi napsala studentka a v zásadě se omlouvala za celou třídu a za to, jak se chovají. Taky mě to mrzelo, ale nešlo o nic, s čím bych nepočítala.

Maturitní ples byl, jak víte, velmi krásný a moc jsem si ho užila. Znovu jsem pocítila hrdost na svoje maturanty a na to, jak to zvládli zorganizovat. Zbytek prosince se nesl v duchu vymýšlení zábavných a odlehčených hodin, při nichž už jsem se nemusela omezovat učebnicí. To bylo velmi příjemné.

Zlom přišel v lednu. Tehdy jsem si řekla, že angličtina už pro většinu maturantů není relevantní a rozhodla jsem se věnovat čas těm nejpraktičtějším tématům, jaká si dovedu představit. Taková asertivní komunikace se hodí vždycky a všude, ne? Když mi navíc studenti opakovaně sdělovali, jak by chtěli dělat praktické věci… mohlo by to zafungovat. Aspoň to jsem si myslela.

Nezanedbatelná část mých maturantů ovšem právě tehdy angličtinu prostě hodila přes palubu. Nehledě na to, co jsme dělali, si při hodinách četli knížky, sedali si dozadu do rohu s počítačem a sluchátky na uších a kvalita práce, kterou odváděli, byla tak nízká, že se na mých listech s poznámkami objevovaly hlášky typu „this was a mistake, never again“. Leden v oktávách mi odstartoval pedagogickou krizi, jakou jsem dosud nezažila. Na dně této krize jsem dokonce prohlásila, že vědět, jak moc marné to s maturanty bude, raději jsem si o ně řediteli neříkala. Tuhle deziluzi nezvládli zvrátit ani jednotlivci, kteří mi sem tam sdělovali, že ta či ona hodina nebo to či ono téma byly opravdu dobré a že jsou za to vděční; ba ani ti, kteří práci nejen neodflákli, ale naopak ji odvedli skvěle.

V únoru jsem se nadobro přestala snažit zapojit všechny. Dynamika ve třídách poklesla měrou naprosto nevídanou, bylo to, jako by moji studenti vnitřně umřeli. Došlo to dokonce tak daleko, že činilo problémy dokopat ty, kteří hodlali maturovat, aby se věnovali tématům, o jejichž probrání si mi sami řekli. Nechápala jsem. Proč mi tvrdíte, že něco chcete dělat, když pak pomalu ani nezvednete hlavu z lavice? Když studenti s aktivitami, které měly sloužit k tomu, aby o probíraném tématu přemýšleli, a tedy si z něj něco zapamatovali, nakládali tak, že je rovnou cpali do chata GPT, sama sebe jsem se ptala, k čemu tam vůbec jsme. Mrazilo mě při myšlence, že tenhle pocit možná učitelé zažívají úplně běžně. Pokud je tomu skutečně tak, pak nechápu skutečnost, že ve školství ještě vůbec někdo je.

Po napsání maturitních slohů na začátku dubna se situace zlepšila, moji maturanti lehce obživli, prožili jsme ještě několik hezkých hodin a následovala neodmyslitelná fáze sentimentální. Vzpomínalo se, dojímalo, děkovalo. Na poslední hodinu před všeobecným exodem se jedna oktáva z vlastní iniciativy spojila s druhou (mně neznámou), student přinesl kytaru, já housle a všichni jsme společně zpívali táborákové vypalovačky. Hudebním programem to dopadlo i v druhé oktávě. Bylo to hezké.

Dnes proběhlo poslední zvonění a já jsem ve zvláštním rozpoložení. Na jednu stranu mi hodin s oktávami není ani trochu líto, protože v poslední době vypadaly tak, že to nikomu líto snad ani být nemůže. Na druhou stranu jsou to ale pořád moje třídy (jedna z nich dokonce třetím rokem), se kterými mi během předchozích let bylo krásně, jejichž společnost mi dělala velkou radost a na které jsem hrdá. Vážně s nimi tohle udělala paralýza kolem maturity, zkoušky, která se ve zpětném pohledu jeví tak snadná? Nepřeháníme to s tím humbukem a strašením trochu? A byli jsme my taky takoví? Hodně otázek, málo odpovědí. Navzdory všemu je mi ale nakonec stejně hlavně smutno. Krize, nekrize – až budu procházet chodbami školy s vědomím, že svoje oktavány už tam nepotkám, budou ty chodby hned o poznání smutnější.

15 odpovědí na “Jaké je učit maturanty”

  1. No jo, když vetsina třídy na to hází boba, celkem pochopitelně to strhne i ty, kteří jsou motivovani nebo ny meli být se o neco snažit…To by chtělo kfyby to bylo možné vyucovat jen zajemce… Naštěstí se s blizicimi pisemkami vzpamatovali…

    1. Kdyby bylo možné vyučovat jen zájemce, tak by za to učitelé oktáv řediteli líbali ruce (pracovní morálka letošních maturantů byla taková, že se to dokonce probíralo na pedagogické poradě). Ale bohužel to možné není…

  2. Co se dělo ve čtvrťáku na střední si vůbec nepamatuju. Samozřejmě s výjimkou těch pár určujících bodů v podobě plesu, maturitní slohovky, praktické maturity z technických předmětů a ústních zkoušek na závěr.
    Jak jsem se choval ke kantorům, i těm oblíbeným, si už ale nevybavim.
    Ale asi si dovedu představit, že člověk je v tom maturitnim ročníku, po novym roce zejména, už duchem pryč, protože cejtí, že všechno, co mu tahle škola mohla dát, už mu dala. Ale zároveň nervní, protože k tomu, aby byl pryč úplně pořád pár kroků chybí…

    1. Já si vzpomínám, že mě od určitého bodu zachvátila dost velká nostalgie a minimálně hodiny oblíbených učitelů jsem si užívala, protože jsem věděla, že už to dlouho nebude trvat. Ale jak jsme se chovali jako celek, to už si taky nepamatuju. Přebíjejí to stejně jako u tebe úplně jiné vzpomínky.

  3. Já měl jako kantor kliku, že z oktavánů jsem učil jen ty, kteří chodili na chemický nebo fyzikální seminář a dělali to zcela dobrovolně – kvůli svému zájmu, maturitě nebo přijímačkám, takže to hluchá místa nemělo a vzpomínám na to jako na skvělé období. Maturity proběhly tak, že jsem byl na studenty hrdý. A hned po skončení tohoto ročníku jsem ze školy odešel, zčásti proto, že jsem si neuměl představit, že by to ještě někdy mohlo být lepší.

    1. Tak to byla skutečně klika! S těmi našimi to bylo letos takové, že na ně dost hlasitě nadávali i vyučující volitelných seminářů… Možná jsem chytila nějaký obzvlášť silný ročník – anebo prostě jenom učitelé všeobecně rádi nadávají 🙂

  4. Tak já na maturitní ročník na gymplu vzpomínám jako na stres jen z maturity, ale spíš jako úlevu, že to končí, než nějak sentimentálně. Těšila jsem se na vysokou, na to, že začne zase něco nového. Určitě k tomu přispělo, že u nás nebylo moc profesorů-zlatíček, po kterých by se člověku vyloženě stýskalo. A taky jsme nebyli nikterak oslnivě stmelená třída. Tvé maturanty chápu, ale tvou frustraci. A ano, na konzultacích na Žmurově gymplu jsem narazila na profesorku, která to takhle měla POŘÁD. Nepříliš překvapivě už tam nepracuje.

  5. Přimělo mě to vrátit se do roku 2007 k maturitě, detaily si pamatuju jen díky blogu.
    No, mělo to něco do sebe, ale opakovat bych to nechtěla. Aspoň jsem si ale vygooglila, co dělá bývalý dějepisář nebo kde učí češtinářka, co se po maturitním večírku líbala se spolužákem v ranní rose!

  6. Jinak si už nevzpomínám, jak jsme to měli v oblasti koncentrance na výuku při čekání na maturitu. Myslím, že učitelé nás nijak zvlášť nedržili a my na oplátku nedrtili je. Ale demotivační to tedy musí být strašně. Tak not the same mistake again 😉

    1. No panejo, to jste to na tom maturitním večírku museli pořádně rozjet! 😀 Každopádně zrovna tenhle maturitní ročník vyloženě trpěl několika novinkami, které nám do učení angličtiny vtrhly shora (a o kterých jsem se v článku nezmiňovala, protože už by byl neúnosně dlouhý), takže to bylo nepochybně znatelně horší, než kdyby s těmi podmínkami počítali předem. Inu, jak se moderně říká: byla to zkušenost!

  7. Maruško, zvládla jsi to, jak nejlépe jsi mohla, a tvoji studenti taky. Vždyť C1/C2 už na gymplu, to je prostě krásné! Klobouk dolů, jak vysoko jsi je vytáhla. Jste všichni hvězdy!

  8. Nelehký je život učitelův… Ano, kdyby člověk mohl učit jen ty, kteří se učit chtějí…
    Ty výsledky zkoušky jsou opravdu skvělé, můžeš být pyšná!
    Přeji krásné odpoledne, Helena

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *