Na co skutečně připravuje české školství

Když přijde na přetřes stav českého školství, zpravidla nikdo nehýří optimismem. To máte pořád samé nízké platy, málo studentů, moc škol, upadající úroveň a téměř soutěž o to, na které škole jsou studenti drzejší, lhostejnější a blbější. A také velmi častá konstatování, že škola je v životě stejně k ničemu, že se tam neučí nic použitelného ani užitečného. To ale rozhodně není celá pravda. Protože když se realisticky podíváme na současný stav trhu práce, pak škola (míním zde primárně školu základní a střední) člověka připravuje vpravdě skvěle.
Student průměrného gymplu tráví nesmyslné množství času sezením v uzavřených prostorách spolu s hromadou dalších lidí a vykonáváním činností, jejichž smysluplnost je přinejmenším otázkou. Je nucen respektovat učitele, kteří respektu často nejsou hodni, ale mají nad ním moc, a vycházet s hromadou otravných spolužáků. Není právě tohle ta nejefektivnější příprava na pracovní život?
Většina prací přece znamená osm hodin někde sedět (méně často stát nebo chodit), vykonávat činnost, bez níž by se svět zpravidla dosti hravě obešel, podřídit se lidem, kteří toho vůbec nemusejí být hodni, a být obklopen kolegy, u nichž je pravděpodobnost, že se všichni stanou našimi nejlepšími přáteli, prakticky nulová. Myslím, že právě na tohle jsme ze školy perfektně připraveni.
Problém nastává jen v jednom případě: když si absolvent střední školy vybere příliš kvalitní školu vysokou. Tam takové disciplíně může odvyknout, a když má pak vstoupit na trh práce, tak pokud nemá velké štěstí, může ho čekat značné zklamání. My, kteří jsme takové štěstí ve výběru univerzity měli, a v práci minimálně částečně též, se můžeme jen modlit, aby to tak zůstalo. A buď se přeci jen snažit něco změnit, nebo alespoň odstranit tu jedinou anomálii, která narušuje jinak dokonalý systém: ty hrozné a zcela zbytečné vysoké školy.

14 odpovědí na “Na co skutečně připravuje české školství”

  1. Měla jsem ve škole jeden předmět, který mi připadal absurdní a k mému překvapení tvoří 80% mé pracovní náplně, zbylých dvacet naplňujeme matematika, selský rozum a znalost práva. Nuda, nuda, nuda a kolegy neposlouchám, nasadím sluchátka a čau. Poslední dobou mám totiž pocit, že kdyby je člověk poslouchal tak zblbne a přijde o rozum.

  2. Odvěký rozpor, jestli mají školy poskytovat vzdělání nebo připravovat na život :-). Já každopádně hlasuji primárně pro vzdělání (nikoli ovšem jako prostý sumář faktů, ale jako metodu pro práci s nimi), leč koalice velké části učitelů s velkou částí rodičů horují pro "bezpodmínečnou uplatnitelnost", která figuruje i v různých porovnávacích žebříčcích a dává obtížně uchopitelnému a do značné míry nafukovacímu pojmu "vzdělání" v mnohých očích náplň.

  3. Tak já čekám nějaký bulvár, jakože osobní zpověď, jak na práci kašleš a bude doktorát.. a ona modlitba za zachování stavu 🙂 …mile napsané! 🙂 Za mě tedy: amen.

  4. Já chodím na soukromou uměleckou školu, která se už léta vytahuje s tím, "že je jako třetí nejlepší v kraji", ale když člověk vidí tu realitu…je to vážně k smíchu :D. Jen při dni otevřených dveří to tam vypadá víceméně ukázkově (reklama, jak jinak).

    Celé školství je jedna velká šaškárna, hlavně, že chtějí učitelé vyšší platy…a já se ptám, do p*dele za co??

  5. [1]: Teď jsem si úplně vzpomněla na ten vtip s Pepíčkem: "Pepíčku, co říkal tatínek na (doplň libovolnou věc)?"
    "A mám vynechat vulgarismy?"
    "Samozřejmě!"
    "Tak v tom případě neříkal nic." 😀

    [2]: Inu, tak už to bývá 😀

    [3]: Nevím, jestli to je úplně výhra, ale hlavně, že jsi za něj ráda 🙂

    [4]: Ou, tak to máš na kolegy asi docela pech… (Ale teda ne že by mi to tak občas taky nepřipadalo.)

    [5]: Se vzděláním je potíž. Nedá se změřit, přímá úměra s výší výplaty u něj nefunguje… a tak to vypadá, jak to vypadá. Jsem každopádně ráda, že lidé, kteří ho upřednostňují před penězi, ještě existují! 🙂

    [6]: Zatím, zdá se, kašlu spíš na ten doktorát 😀 Děkuji 🙂 Staniž se!

    [7]: Jo, to je nekonečný příběh. Ale ty vyšší platy stojí na počátku všeho. Většina současných učitelů je špatná. Proč? Protože peďák je špatný a protože platy jsou špatné. Chytří a úspěšní lidé tak na učitelství jako kariéru ani nepomyslí. Potřebujeme nutně do školství nalít mnohem víc peněz – jen, když ty lidi někdo zaplatí a třeba i ocení, že učí dobře, tam kvalitní lidi půjdou. A třeba z toho platu i uživí rodinu (což je dnes v podstatně nemyslitelné).

  6. Co člověk potřebuje a co se má ve škole učit….ale je třebavsechny učit alespoň základy všeho aby se vůbec nějak zjistilo že někdo má předpoklady dake dělat chemie biologii fyziku apod. …Je

  7. Přesně! Zase jak by si jinak člověk mohl vážit práce, kde ony všlijak sympatické lidi potkává čas od času na krátkých schůzkách a v kanceláři tráví pouze dobu, kdy je skutečně co dělat?

  8. [12]: To je pravda 🙂 Trvá-li naše pohoda příliš dlouho, život by nám prokázal cennou službu, kdyby nás na chvíli vyhodil ven na mráz, jak se píše v Saturninovi 🙂

    [13]: To teda. A když to, co se tam pobírá, je spíš almužna než plat, tak to ani jinak do budoucna nebude.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.